Update 1 – Nichewedstrijd

Enkele weken geleden zat ik met Mitchel van Duuren op een terras hier op Gran Canaria. Eén van de gespreks-onderwerpen was zijn nichewedstrijd. Hij wist een ‘slapend’ idee dat ik voor zo’n site had wakker te maken en me te motiveren voor deelname.

Het idee dat ik had was een website op te zetten met bladmuziek voor pianisten. Maar niet zómaar pianisten, nee, boogie woogie-pianisten. Nu vraag je je misschien wat voor muziek dat nou in hemelsnaam is. Check het onderstaande filmpje en je begrijpt het een beetje (vanaf 50 seconden).

Ik probeer deze muziek zelf ook te spelen en ik kan je zeggen, dat is niet eenvoudig! Omdat de grootmeesters in deze muziekstijl vaak autodidact zijn, is het niet zo makkelijk om hier noten op papier (bladmuziek dus) voor te vinden.

In de Google Keyword Tool had ik eerder al gezien dat hier toch enige zoekopdrachten per maand naar waren. Met andere woorden: mensen gaan dus actief op zoek naar bladmuziek hiervoor. Ook zag ik in Google dat er geen website was die echt specifiek over boogie woogie sheet music ging.

Hoe de website werkt
Op 12 februari registreerde ik het domein http://www.boogiewoogiepianosheetmusic.com, waarna ik er een WordPress-blog op installeerde. Zonder het standaard-template te veranderen heb ik er kleine plaatjes van bladmuziekboeken op gezet en me als affiliate aangemeld bij (blad)muziekwinkels en Amazon. Ze hebben me allemaal geaccepteerd, waardoor ik nu dus commissie-links onder de covers heb staan. Als iemand hierop klikt en een boek bestelt, krijg ik een klein percentage van de verkoopsom. Of dit een vetpot gaat worden, betwijfel ik.

Hoe ik nu in Google scoor
Voor deze niche-website heb ik drie belangrijke zoektermen gedefinieerd. Ik plaats ze hieronder met het aantal wereldwijde zoekopdrachten per dag en mijn huidige Google-ranking:

  • boogie woogie piano sheet music (19 zoekopdrachten), positie #26
  • boogie woogie sheet music (79 zoekopdrachten), positie #27
  • boogie sheet music (145 zoekopdrachten), positie #21

Volgens Market Samurai zal ik dagelijks 102 bezoekers ontvangen als ik op nummer 1 kom te staan op alle zoektermen. Daar moet toch wel een verkoop per dag uit kunnen rollen? Of twee? Deze mensen zijn immers erg gericht aan het zoeken. Ik ben benieuwd wanneer ik op de eerste pagina van Google sta, want dan zal ik pas echt bezoekers beginnen te krijgen. Momenteel komen ze vooral uit mijn reacties op posts van Mitch en uit dit artikel.

Mijn plannen
Om hoger in Google te scoren ben ik nu originele content op de site aan het plaatsen. Enerzijds om Google te bewijzen dat mijn site wel dégelijk inhoud heeft, maar anderzijds als linkbuilding-strategie. Ik heb een jonge boogie woogie-pianist geïnterviewd en plaats zijn interview op de site. Dat artikel kan ik vervolgens op allerlei plekken promoten en, mooier nog, de pianist zelf gaat naar dat artikel linken. Zo krijg ik weer een link naar mijn site, wat Google vertelt dat ik relevant ben in de kleine wereld van de boogie woogie.

Heb je zelf een nichewebsite, dan kan ik je deze aanpak van harte aanbevelen. Iemand interviewen kost je nauwelijks tijd. Je stuurt gewoon de vragen per e-mail en de geïnterviewde typt de antwoorden. Op een beetje redacteren na is dit knip-en-plakwerk. De geïnterviewde zal in de meeste gevallen apetrots naar jouw site linken. En ondertussen leer jij ook nog wat van die antwoorden en word je stukje bij beetje een expert in jouw nichemarkt.

Klik hier om update 2 van de nichewedstrijd te lezen.

Direct Your Visitors to a Clear Action at the Bottom of the Page