Columns, Locatie-onafhankelijk

Werk jij binnenkort vanaf een bounty-eiland?

Nieuwe schnabbel: stukjes schrijven voor de online versie van Intermediair. Hieronder een sneak peak en de link naar andere columns van mijn hand.

Door hoofdredacteur Michael van Dorp werd ik benaderd met de vraag of ik zin had om voor zijn carrièresite te schrijven. Een gewaagd voorstel, want de doelgroep van Intermediair bestaat uit loonarbeiders. Omdat ik een uitdaging niet uit de weg ga, ben ik enthousiast

Stel je voor dat het niet meer uitmaakt waar jij je werk doet. In plaats van door de files naar het kantoor te tuffen, stap je thuis in pyjama achter je computer.

Nee, wat zeg ik – je pakt gewoon het vliegtuig naar een bounty eiland en werkt vanuit een strandstoel. Binnen handbereik een kokosnoot met een rietje erin en na die slopende werkdag een spotgoedkope voetmassage. Gewoon, omdat het kan.

Werken vanuit het buitenland
Klinkt dit iets te fantastisch? Dan heb ik nieuws voor je: heel veel Nederlanders werken al zo. Programmeurs, e-book uitgevers, pokeraars, webdesigners en internetondernemers, om maar wat voorbeelden te noemen, beseffen steeds vaker dat ze overal vandaan kunnen werken. Het enige wat ze nodig hebben is een laptop en een internetverbinding. Zelf pakte ik –tekstschrijver van beroep– eind 2012 mijn biezen.

Bekijk het gehele blog hier. Andere blogs die ik voor Intermediair schrijf, vind je via deze link.

Read More
Artikelen, Persberichten, Vrije tijd

Hoe je in 4 stappen leugens in de krant krijgt

Heb je iets (on)belangrijks aan de wereld te melden? Of je nu een politicus bent of een verveelde reisagent, zoals in mijn geval in 2005, de kranten staan te springen om nieuws. Vooral in komkommertijd.

1. Bedenk jouw nieuwsbericht

Ten tijde van mijn actie was er een ‘grote katachtige’ gezien op de Veluwe. Keihard bewijs was er echter niet. Ik besloot nog wat olie op het vuur te gooien door te beweren dat de poema niet alleen door de ogen van een expert was gezien, maar ook nog eens door een verdovingspijl was getroffen.

2. Open een e-mailaccount onder een valse naam

In 2005 was Tiscali nog een grote provider. Iedereen kon dan zomaar een mailadres openen. Ik vond dat er iets minder bedenkelijk uitzien dan een Hotmail- of GMail-adres. De eerste valse naam die me te binnen schoot was die van “Philip de Leeuw”.

3. Mail een overtuigend persbericht naar allerlei kranten

Dolle voorpret bij het schrijven van mijn persbericht. Zouden redacteurs erin trappen? Om hen niet de kans te geven het bericht te verifiëren, stuurde ik het bericht laat op de vrijdagmiddag.

4. Wacht af en lach mee

En ja hoor, NU.nl trapte er meteen in. Enkele uren na het versturen van mijn persbericht stond het integraal op de grootste nieuwssite van Nederland.

Toch leuk dat iemand nog even de moeite had genomen om het één en ander na te trekken. Ik had eigenlijk ook gemikt op een vermelding in de roddelkrant van wakker Nederland, maar helaas liet de Telegraaf zich niet bij de neus nemen. Een dag later kreeg de arme organisatie uit wier naam ik schreef de kans zich te verdedigen:

Read More
SEO-artikelen zijn unieke varianten van eenzelfde artikel – met steeds een link terug naar jouw site, of die van je klant.
Artikelen, Artikelen plaatsen, Linkbuilding

Artikelen plaatsen voor linkbuilding — werkt dat?

Eerder schreef ik hier hoe gastbloggen de enige overgebleven vorm van linkbuilding leek te zijn. Als andere webmasters je een platform geven om jouw site of product te promoten, en je dat in een nuttig en shareable artikel plaatst, dan moet je toch wel een site van betekenis hebben, nietwaar? En Google ziet dat.

Het is niet makkelijk om webmasters ervan te overtuigen dat ze jouw gastblog moeten plaatsen. Je kunt in die gevallen een ’treetje lager’ gaan en artikelen plaatsen op websites die speciaal daarvoor bedoeld zijn. In het verleden heb ik hiervoor een experiment gedaan met Artikel Tornado, destijds de enige Nederlandse ‘artikel-spinner’. Het programma van twee dubieuze internetmarketeers zorgde even voor een hoge ranking van mijn testsite jojobaolie.com, maar binnen enkele weken werd ik door Google op de vingers getikt in de vorm van een duikeling in de rankings: van de eerste pagina naar de zevende. Auw!

De sites waarop dit slimme stukje software artikelen plaatste, waren prut. Ze waren ook zo weer uit de lucht. Op de korte termijn scoorde ik er hoge rankings mee, maar blijkbaar zag Google het als een black hat-actie. Werkt artikelen plaatsen dan helemaal niet?

Artikel plaatsen op een degelijke site

Ik ben al een tijdje in contact met collega-tekstschrijver en -linkbuilder Marcel Logtenberg. Hij heeft de afgelopen jaren heel wat degelijke artikel-websites uit de grond gestampt. Hoewel, dat laatste klinkt een beetje lomp. Het is meer zo dat hij ze liefdevol heeft gezaaid, bewaterd en toegezongen, tot er bomen van websites uit groeiden. Pak je ladder en je emmertje maar vast, want hier kunnen jij en ik nu de vruchten van plukken.

Artikelen die ik op zijn sites heb geplaatst, waar Mediarelease.nl (PR 4!) toe behoort, worden wel degelijk door Google gezien en beloond. Eén van mijn klanten is actief in een zeer concurrerende markt (interieurstickers) en ik heb in enkele maanden al een spurt van de 77e naar de 16e plek meegemaakt, allemaal dankzij ‘artikelmarketing’ en voor een groot deel dankzij Marcels sites.

Geregeld artikelen plaatsen?

Wil je voor je eigen sites of die van klanten linkbuilding verzorgen, maar vind je het moeilijk om webmasters jouw gastblogs te laten publiceren? Geregeld een artikel op zo’n artikel-website zetten kan dan toch leuke resultaten opleveren. Marcel heeft wat gratis sites waar je jouw teksten op kwijt kunt:

  • GratisPersberichtPlaatsen.nl (PR 0)
  • Artikelplaatsen.net (PR 0)

Sites met een hogere PageRank heeft hij ook in beheer. Om daarop artikelen te mogen plaatsen, dien je te betalen. Het gaat gelukkig om een laag bedrag dat in geen verhouding staat met het bedrag dat sommige webmasters vragen om op hun sites te mogen staan. Enkele voorbeelden van deze andere sites:

  • MediaRelease.nl (PR 4)
  • Amahoro.nl (PR 3)
  • SamenScorenWij.nl (PR 3)
  • AlleNieuwtjes.nl (PR 2)
  • Falox.be (PR 1)
  • Backlinkz.nl (PR 1)

Met één druk op de knop verspreid je je artikelen via Marcels service Artikelmax over deze en andere sites.

Achterover leunen is er niet bij

Al neemt Artikelmax de verspreiding van jouw artikel of persbericht voor zijn rekening, het betekent niet dat je achterover moet leunen. Een goede ranking vraagt om een gezonde mix van linkbronnen. Dus niet alleen artikelen op speciaal hiervoor gebouwde sites, maar ook links vanuit de social media, nofollow-commentaar op gerelateerde blogs en als het even kan een gastblog van jouw hand. Zelfs bescheiden vertegenwoordiging in link directories ziet er voor Google als natuurlijk uit.

Evenmin hoef je je alleen maar op de sites met een hogere PageRank te focussen. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een gevarieerd aanbod aan sites die naar de jouwe linken. Marcels tool neemt je niet ál het werk, maar wel een belangrijk deel ervan uit handen. De moeite van een experimentje waard.

Read More
Ghostbloggen, Google Penguin, Schrijven, Tekstschrijven

Gastbloggen: de enige overgebleven vorm van linkbuilding?

Op welke manier voer jij je linkbuilding uit? Probeer je nog steeds Google te foppen of ben je gefocust op het leveren van waarde? Het lijkt erop dat alleen deze laatste strategie nog werkt.

Het bewijs daarvan is mijn nummer 1-positie voor de zoekopdracht seo tekstschrijver: ik sta boven seotekstschrijver.nl, boven seotekstschrijver.com en boven René Greve, toch geen misselijke naam in de wereld van SEO. Dankzij mijn blogs voor NUzakelijk en interviews met mij op diverse sites, heb ik relevante en waardevolle externe links naar mijn site gekregen.

Links die niet meer werken

Sinds de Google Penguin-update van eerder dit jaar worden sites bestraft die verdachte binnenkomende links hebben. Hiertoe rekent Google sites en pagina’s waar steeds met dezelfde tekst heen wordt gelinkt.

Zo is mijn site jojobaolie.com van de nummer 1-positie terug geslingerd naar de helft van de tweede Google-SERP. De vermoedelijke oorzaak? Links uit article directories met veel te goed geoptimaliseerde anchor text: jojoba olie, jojoba olie haar, jojoba olie kopen, jojoba olie gezicht, enzovoort. (Maak je geen zorgen, deze links zijn slechts per illustratie en ook nog eens nofollow, ik heb enige hoop om geld met die site te verdienen al opgegeven — domein kopen?)

Met de artikelwebsites ben ik al langer klaar. Steeds meer wordt duidelijk dat Google zich niet langer bij de neus laat nemen. Het motto van de zoekgigant is immers “to make internet a better place” en daar horen goede links (relevant en van betrouwbare sites) bij.

Groeiende vraag naar gastblogs

Mijn klanten beginnen dat steeds vaker door te krijgen. De MKB’ers nog niet direct, maar de internetmarketingbureaus al wel. Zo verzorg ik voor de online initiatieven van Netnotion (zoals verandervanverzekering.nl) al maandenlang artikelen: ik ga zelf op zoek naar sites die –in ruil voor een link in de tekst– bereid een mijn gast- of ghostblog te publiceren. Vervolgens schrijf ik dat artikel.

Ook grotere bedrijven die over marketingafdelingen met slimme jongens beschikken, beseffen dat de spelregels van Google veranderd zijn. Voor de Belfabriek ben ik nu bijvoorbeeld bezig de kwaliteit van de teksten en de interne linkstructuur radicaal te verbeteren, waarmee we de slapende concurrentie het nakijken geven.

Kortom, er is nog genoeg werk voor de webtekstschrijvers van tegenwoordig. Het is alleen wel onze verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Verkoop geen pure SEO-teksten meer, maar artikelen en blogs van hoge kwaliteit met anchor texts die niet té voor de hand liggend zijn.

Read More