Heb je iets (on)belangrijks aan de wereld te melden? Of je nu een politicus bent of een verveelde reisagent, zoals in mijn geval in 2005, de kranten staan te springen om nieuws. Vooral in komkommertijd.
1. Bedenk jouw nieuwsbericht
Ten tijde van mijn actie was er een ‘grote katachtige’ gezien op de Veluwe. Keihard bewijs was er echter niet. Ik besloot nog wat olie op het vuur te gooien door te beweren dat de poema niet alleen door de ogen van een expert was gezien, maar ook nog eens door een verdovingspijl was getroffen.
2. Open een e-mailaccount onder een valse naam
In 2005 was Tiscali nog een grote provider. Iedereen kon dan zomaar een mailadres openen. Ik vond dat er iets minder bedenkelijk uitzien dan een Hotmail- of GMail-adres. De eerste valse naam die me te binnen schoot was die van “Philip de Leeuw”.
3. Mail een overtuigend persbericht naar allerlei kranten
Dolle voorpret bij het schrijven van mijn persbericht. Zouden redacteurs erin trappen? Om hen niet de kans te geven het bericht te verifiëren, stuurde ik het bericht laat op de vrijdagmiddag.
4. Wacht af en lach mee
En ja hoor, NU.nl trapte er meteen in. Enkele uren na het versturen van mijn persbericht stond het integraal op de grootste nieuwssite van Nederland.
Toch leuk dat iemand nog even de moeite had genomen om het één en ander na te trekken. Ik had eigenlijk ook gemikt op een vermelding in de roddelkrant van wakker Nederland, maar helaas liet de Telegraaf zich niet bij de neus nemen. Een dag later kreeg de arme organisatie uit wier naam ik schreef de kans zich te verdedigen:
Hi Andre,
Heel mooi. Ken jij het book Trust Me I m Lying van Ryan Holiday. Dit gaat volledig hierover. In de strijd om views en bezoek worden alle journalistieke principes over boord gegooid.
https://www.youtube.com/watch?v=bK4Wgq8XSNA
Nee, ken ik nog niet. Ik koop hem meteen even voor mijn Kindle. Thanks, Jaap!